ناشنوایی یکی از معلولیت‌های خاموش است که باید از همان ابتدا شناسایی شود تا بتوان برای آن کاری کرد؛ در غیر این صورت فرد می‌ماند و دنیایی از سکوت.

دستانش زبان گویای او و زندگی اش متفاتوت تر از دیگران است؛ او هنگام تولد صدایی نمی‌شنود؛ نمی‌داند زندگی چه صدایی دارد و با ناشناختگی تمام قدم در دنیای آدم‌ها می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری “روزگار پرس”، شنوایی یکی از حواس پنجگانه است که اهمیت بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارد. اگر ما از این نعمت محروم باشیم، آموختن دشوار می‌شود. ناشنوایان که به سبب محرومیت از حس شنوایی قادر به تکلم نیز نمی‌باشند، زندگی سختی را می‌گذرانند. شاید تصور کنیم آنها در برقراری ارتباط مشکل دارند در صورتی که شنواها بعضاً نمی‌توانند زبان آنها را درک کنند.

فدراسیون جهانی ناشنوایان در سال ۱۹۵۱ به عنوان نهادی غیردولتی با هدف حمایت از ناشنوایان، احقاق حق ناشنوایان، شناسایی و بهبود مشکلات زندگی روزمره آنها و همچنین فراهم کردن شرایط تحصیل، اشتغال و زندگی برابر با سایر افراد تشکیل شد. این فدراسیون همواره بر برابری حقوق و احترام برای همه افراد جامعه بدون توجه به رنگ، نژاد، جنسیت، ملیت و عوامل دیگر تاکید کرده است و بیش از ۱۳۰ کشور جهان در آن عضو هستند. در این هفته مراسم‌های مختلفی از سوی کشورهای جهان برگزار می‌شود. در ایران نیز از سال ۱۳۸۰ شورای فرهنگ عمومی این روز را گرامی داشته و برای ناشنوایان عزیز این روز را جشن می‌گیرند. امروزه از سوی تمام کشورهای دنیا اقداماتی از جمله ابداع زبان اشاره، اختراع دستگاه‌های بهبود شنوایی مثل سمعک و ایجاد شرایط مناسب برای آموزش ناشنوایان انجام شده است. در واقع این روز انتخاب شد تا تمالم دنیا نگذرانند افراد ناشنوا احساس ناتوانی کنند و توانمند تصمیم گیری کنند.

فرآیندهایی برای زندگی بهتر ناشنوایان 

علی عرب‌نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان ‌جنوبی  در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است و هرچه سن بروز آسیب شنوایی پایین تر باشد، میزان مشکلات عملکردی فرد بیشتر و جنبه‌های گسترده تری از فرایند رشد و تحول زبان و گفتار وی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: امروزه سازمان بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاریگر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده ایشان است. بدون تردید تیم های مجرب حاضر در مراکز غیردولتی روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی که اکنون در استانهای سراسر کشور، با مجوز و تحت نظارت سازمان فعالیت می‌کنند، با حفظ محیط طبیعی مداخله در کنار خانواده، بر کیفیت و سرعت فرایند توانبخشی کودکان هدف خواهند افزود.