چندی پیش بود که خبری مبنی بر سرقت ۳۲۰۰ تن مرغ دولتی در البرز سرتیتر رسانه‌ها شد این اتفاق زمانی بود که مردم برای خریدن یک مرغ آواره فروشگاه ها می شدند خوشایند نبود.

 

به گزارش پایگاه خبری روزگار،استان البرز هم همیشه در خلق اتفاق‌های ویژه و منحصر به فرد دستی بر آتش دارد و از قضا از شاهکارترین این رویداد‌های باید به گم شدن یا بهتر بگم دزدیده شدن ۳۲۰۰ تن مرغ زرد کاکلی اشاره کنیم!

ماجرا از این قراره که حدود یک سال پیش بود که مسئله ۲ نرخ شدن مرغ در سایه افزایش نهاده‌های دامی و افزایش هزینه‌های تولید مرغ گوشتی در کشور مطرح شد که البته نگرانی و نارضایتی مردم را در پی داشت.

پاییز ۱۳۹۹ به اعلام ستاد تنظیم بازار ملی قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۱۰ تومان اعلام شد که در پی روند نامناسب توزیع مرغ دولتی شاهد صف‌های طولانی مرغ بودیم.

البته در این میان مصاحبه‌های تند و تیز مسئولان وقت هم مرحمی بر دل مردم نشد چرا که در اغلب موارد خبری از رسیدگی به گران‌فروشی و کم فروشی نبود! استان البرز هم از این اتفاقات مستثنی نبود و از دو نرخ شدن مرغ و صف‌های خرید با چاشنی کرونا بی نصیب نماند.

مرغ‌هایی که از سفره مردم پَر زدند

علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و‌ اشتهارد در مجلس گفت: حداقل۸۰-۷۰ درصد یارانه ای که به نهاده دامی تعلق می‌گیرد به دست تولید کننده و مصرف کننده نمی رسد. اگر دولت می‌تواند نظارت کند، ارز ۴۲۰۰ تومان کما‌فی‌السابق پرداخت شود ولی آنقدر راه فرار وجود دارد که نظارت شدنی نیست.

۲۴ هزار مرغداری صنعتی در کل کشور وجود دارد.

به گفته نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی از این تعداد نزدیک ۴ هزار مرغداری نهاده را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تحویل گرفتند اما یک گرم هم مرغ تولید نکردند، با این حساب ۲۰ درصد نهاده از بین رفت.

استان البرز ۲۰ درصد مرغ مصرفی خود را تولید می‌کند و ۸۰ درصد مابقی را از استان‌های گلستان، مازندران، قزوین و گیلان وارد می‌کند.

او گفت: شب عید سال گذشته که مشکل مرغ داشتیم با تلاش و پیگیری‌هایی که از وزیر کشاورزی سابق و معاونینش صورت گرفت سهمیه استان را از ۲۰ تن به ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن افزایش دادم که بحران مرغ در استان ادامه پیدا نکند.

داستان اصلی گم شدن ۳۲۰۰ تن مرغ دولتی در البرز

عباسی گفت: در بازه‌ای دو ماهه ۵ هزار تن مرغ از یکی از استان‌های معین به البرز وارد شد که متولیان امر می‌گویند ۱۸۰۰ تن مرغ تحویل گرفتیم و توزیع کردیم این یعنی ۳۲۰۰ تن مرغ گم شده.

عباسی می گوید: از اول قرار بود ارز ۴۲۰۰ بر سر سفره مردم برود و به تولید کمک کند در حالی که در عمل ما چنین چیزی نمی‌بینیم وقتی به مرغداری‌ها مراجعه می کنیم؛ می‌گویند ۷۰ درصد نهاده را آزاد می‌خریم یعنی ۷۰ درصد از نهاده موجود نیست چون ما یک گرم هم نهاده به صورت آزاد در کشور نداریم و کل نهاده موجود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کنیم، سوال اینجاست که چرا تولید کننده، سویا را هر کیلویی ۱۷ هزار تومان می‌خرد؟

به گفته او امروز که قرار است ارز ۴۲۰۰ حذف شود مقابلش ایستادگی می‌کنند که حذف نشود و با فعالیت‌های خود دیگران را هم می‌ترسانند. کاری کرده‌اند که امروز دست همه نمایندگان مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ می‌ارزد.

میزان مصرف مردم البرز در یک روز ۲۶۰ تن برآورد شده که تقریبا ۲۰ _ ۲۵ درصد آن در خود استان تولید و مابقی از طریق استان‌های مولد وارد می‌شود.

طبق آمار اعلامی از سوی مسئولان در پی عدم تعادل بازار نهاده های دامی هزینه تولید مرغ ۱۰ برابر بیشتر از قبل شده.

۳۲۰۰ تن سهمیه مرغ دولتی البرز سوزنی در انبار کاه شد

مرغ‌هایی که به بازار سیاه رفتند!

یک منبع آگاه در خصوص اظهارات آقای نماینده می‌گوید: مطرح شدن ‌موضوع گُم شدن مرغ‌ها مثال اشتباهی بود برای حمایت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، به نظر می‌رسد آمار اعلام شده دقیق نبوده.

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط نهادهای مربوط میزان مرغی که گم‌شده ۶۰۰ تن است.

به گفته این منبع آگاه اختلاف محاسباتی از این رو صورت گرفته که برخی استان‌های مرجع که مرغ به البرز صادر می‌کردند؛ رقمی را اعلام می‌کردند که به آن پایبند نبوده و آمار مرغی که تحویل استان شده کمتر از آن عدد بوده. حالا این آمار و ارقام است که شرایط را کمی متزلزل کرده.

این منبع آگاه می گوید: استان‌های صادر کننده مقداری از آمار را به بخش خصوصی فروخته و آن مرغ‌ها به نرخ آزاد وارد بازار شده است.

دستگاه قضایی ورود کرد/۲ نفر دستگیر شدند

بیش از ۶ ماه از این پرونده عجیب و غریب می‌گذرد، حالا نوبت دستگاه قضا است که پا به میدان بگذارد و برای اهالی استان پر داستان البرز روایت کند که ماجرا چه بود و چه شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت: متاسفانه موضوع گم شدن مرغ‌های دولتی اوایل سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاده،درست در زمانی که با کمبود مرغ مواجه بودیم عده ای سودجو دست به چنین کاری زدند.

این مقام مسئول در خصوص اظهار نظر نماینده مجلس در این مورد گفت: در تایید یا تکذیب این سخنان نظری ندارم چرا که پرونده همچنان در حال بررسی است و تا پایان بررسی‌ها نمی‌توان موضوعی را به صورت دقیق تایید یا تکذیب کرد.

به گفته مددی در بخشی تحقیقات انجام شد و به نتیجه رسید و بخش دیگری از تحقیقات در حال انجام است از این رو صلاح است مشخصات ریز تری از پرونده ارائه نشود تا به نتیجه دقیق دست پیدا کنیم.

این پرونده تا کنون ۲ متهم داشته که در حال حاضر با تامین وثیقه آزاد هستند.