پس از سال ها تصرف و ساخت و ساز در حریم رودخانه کرج، تخریب این تصرفات با ملک قوه قضاییه آغاز و نماد اجرای عدالت شد.

 

پایگاه خبری روزگار البرز: شهر کرج از گذشته‌های دور و در دوران مختلف مورد توجه افراد به‌منظور اسکان یا تفریح بوده.

قطعا آب‌ و هوای مناسب، باغ‌های پر طراوت گذشته و نزدیکی به پایتخت از عوامل موثر در این ماجرا محسوب می‌شود.

پس از خارج شدن کرج از زیر نظر تهران و ایجاد استان مستقل البرز، نیز این مسئله رو افول که نرفت هیچ بلکه ساخت و سازهای غیرمجاز، تغییر کاربری ها و تصرف اراضی ملی، روندی افزایشی به خود گرفت.

زمین خواری

قله زمین خواری

افزایش تصرف اراضی ملی و دست درازی به منابع طبیعی که بخشی از بیت المال محسوب می شود تا جایی پیش رفت که بنا بر اعلام فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن، ماه گذشته ۱۶ فقره زمین‏‏‌خواری در استان البرز به وقوع پیوسته و به طور متوسط مساحت هر قطعه حدود ۳۳‌هزار مترمربع بوده که بالاترین میزان تعرض به زمین‏‏‌های دولتی را از نظر مساحت در کشور به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، در استان البرز انواع زمین‏‏‌خواری اتفاق می‏‏‌افتد؛ از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی گرفته تا تصرف زمین در حاشیه رودخانه کرج، کاشت درخت، دیوارکشی، احداث‌بنا، محوطه‏‏‌سازی، ایجاد استخر، آلاچیق، دپوی مصالح و تصرف اراضی پایین‌دست استان.

پس از البرز، استان اصفهان با ۱۱ مورد از ۴۰۰‌هزار و ۱۷۰ مترمربع از نظر شاخص مساحت زمین‏‏‌خواری قرار گرفته که تقریبا هر فقره زمین‏‏‌خواری ۳۶‌هزار و ۳۷۹ مورد بوده است.

اختلاس بزرگ

پرونده ای به وسعت اختلاس خاوری

چندی پیش از پرونده بزرگ زمین خواری در نظرآباد البرز نیز پرده برداری شد.

به گفته مسئولان مربوطه ارزش این زمین خواری حدود سه هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که با میزان اختلاس محمودرضا خاوری، مدیر عامل اسبق بانک ملی ایران برابری می کند.

رییس دادگستری نظرآباد در این باره گفت: رسیدگی به این پرونده با صدور ابلاغ ویژه از سوی رئیس قوه قضاییه با پیشنهاد رییس کل دادگستری استان البرز برای یکی از قضات دادگستری شهرستان نظرآباد آغاز و کیفرخواست این پرونده پس از تکمیل تحقیقات، در ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۰ توسط نماینده دادستان عمومی و انقلاب نظرآباد قرائت شد.

زمین خواری نظرآباد

ختم به خیر پرونده

در نهایت حکم قطعی مربوط به زمین خواری سه هزار میلیارد تومانی در نظرآباد توسط شعبه یکم دادگاه تجدیدنظر استان البرز صادر شد.

در این پرونده برای ۲۲ متهم، احکام قطعی متعددی از قبیل حبس، انفصال و جزای نقدی صادر شده است.

۲ شهردار پیشین نظرآباد به اتهام اهمال و کوتاهی در انجام وظایف قانونی منتهی به تضییع اموال دولتی و عمومی به جزای نقدی و منع اشتغال در پست های مدیریتی نهادی های دولتی و عمومی محکوم شدند.

همچنین سه نفر از کارمندان شهرداری نظرآباد نیز به اتهام ارتشاء، اختلاس، ربودن اسناد دولتی و خیانت در امانت به ۱۱ سال و۶ ماه حبس، انفصال دائم از خدمات دولتی و جزای نقدی محکوم شدند.

در این پرونده دو رییس سابق اداره ثبت اسناد و املاک نظرآباد به یک سال حبس تعزیری، یک سال انفصال از خدمات دولتی و منع اشتغال به هر یک از پست های مدیریتی در نهادهای دولتی و غیردولتی برای دو سال؛ رئیس وقت اداره آموزش و پرورش نظرآباد به اتهام ارتشاء به یک سال حبس، جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی؛ مدیر حقوقی شرکت برق منطقه ای غرب تهران به اتهام ارتشاء به یک سال حبس و جزای نقدی و یک سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شدند.

تصرف اراضی ملی در کرج

از حاشیه به مرکز

طی سال های اخیر و گستردگی شهرستان های البرز، توجه زمین خواران و متعرضان به منابع طبیعی و ملی را در حاشیه قرار نداده که هیچ بلکه میزان تصرفات در این نقطه مرکزی استان قابل توجه نیز است.

این شهرستان دارای پنج هزار و ۵۳۰ هکتار اراضی باغی و سه هزار و ۹۶۳ هکتار اراضی زراعی است،

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج گفت: ۵۸ هکتار از اراضی کشاورزی روستای کندر این شهرستان از ساخت وسازهای غیرمجاز پاکسازی و به عرصه تولید بازگشت.

او می گوید: این اراضی امروز با حکم قضایی و با همکاری ماموران انتظامی و عوامل اداره راهداری استان البرز از ساخت وسازهای غیر مجاز پاکسازی شد.

به گفته صارمی، در این عملیات ۱۴۹ مورد مصادیق تغییر کاربری شامل دیوار، بنا و استخر تخریب شد.

ساخت و ساز در حریم رودخانه کرج

روخانه کرج زیر دندان طمع خرد می شود

رودخانه کرج از کوهی بنام کلون‌بستک در بلندی‌های خرسنگ سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری رودخانه ولایت رود نیز به رود کرج پیوسته و پس از گذر کردن از حاشیه شرقی شهر کرج و سیراب کردن دشت‌های کرج و شهریار به جاجرود می‌پیوندد.

این رود پس از پیمودن ۲۰ کیلومتر رو به غرب به وارنگه‌رود می‌رسد و به آب دیزین می‌پیوندد و در گچسر با آب علف‌چرهای کندوان یکی می‌شود و به سمت جنوب جریان پیدا می‌کند.

از حق نگذریم رودخانه کرج و ساحل دلنشین آن کرج را در کانون توجه قرار داده و این منظره طبیعی هم در تیز شدن دندان برخی به‌منظور کسب درآمد و تصاحب زمین‌هایی از جنس بیت‌المال موثر واقع شده تا جایی که در حوزه رودخانه، حد فاصل آبگیر بیلقان تا سد کرج  تا کنون حدود ۴٢٣ متصرف از شانزده دستگاه دولتی و عمومی و افراد خصوصی شناسایی شده است.

یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: مال مردم را از خودشان گرفته‌اند در ایام تابستان نمی‌توانیم کنار رودخانه جایی پیدا کنیم یا ویلا ساخته اند یا رستوران‌ها ‌کنار هم قطار شدند.

او گفت: تصرفات به جایی رسیده که گویا حق ادارات و یا آنهایی که توانسته اند، رودخانه را تصرف کنند بیشتر از ماست و دیگر نمی توانیم کنار رودخانه کرج بایستیم.

محسنی اژه ای

واکنش رییس قوه قضاییه

به گفته حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای اینکه با صرف هزینه‌های بسیار و مصالح ساختمانی مرغوب، پس از تصرف اراضی یا تغییر کاربری در حاشیه و بستر رودخانه‌ها، یک بنای مجلل یا مکان تفریحی نظیر هتل و رستوران مقابل چشمان دستگاه‌های مسئول بنا کنند، رویه درستی نیست و به سرعت باید برای تغییر این رویه تدابیر و اقدامات لازم اتخاذ شود.

رییس قوه قضاییه می گوید: مدتی است در استان البرز در نتیجه همکاری و هماهنگی ایجاد شده میان دادگستری و سازمان جهاد کشاورزی استان با استفاده از سامانه تخصصی اطلاعات جغرافیایی، تخلفات و تغییرات حوزه کشاورزی و منابع آب به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود و از همان ابتدای امر از وقوع تخلف در این حوزه جلوگیری به عمل می‌آید و در این زمینه هم دستاوردهای خوبی حاصل شده است.

او گفت: در استان البرز در حدود ۱۲ کیلومتر در حاشیه رود کرج تعداد قابل‌ توجهی از دستگاه‌های دولتی در بستر و حریم رودخانه اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند که لازم است محیط‌زیست در این مورد نظر کارشناسی خود را اعلام کند، چون به نظر می‌رسد این امر از لحاظ زیست‌محیطی واجد آسیب‌های جدی است چراکه رود کرج از منابع تأمین آب شرب تهران است.

به گفته رییس قوه قضاییه، یکی از دستگاه‌هایی که در حاشیه رود کرج اقدام به ساخت‌وساز کرده، قوه قضاییه است که یک بنای کوچک قدیمی مربوط به سالیان قبل است و دستگاه دیگر وزارت نیرو است.

او می گوید: من به رییس دادگستری استان البرز تأکید کردم که نظر کارشناسی محیط زیست در این زمینه اخذ شود و اولین ساخت و سازی که باید قلع‌وقمع شود بنای مربوط به قوه قضاییه است و پس‌ از آن بنای مربوط به وزارت نیرو باید تخریب شود.

تخریب ساختمان قوه قضاییه

بدون تعارف/ ردپای باندهای پشت پرده

رییس کل دادگستری البرز می گوید: پنج روز پس از صدور دستور، رییس قوه قضاییه، ساختمان دستگاه قوه در حاشیه رودخانه کرج تخریب شد.

او گفت: از جمله اقداماتی که در حوزه پیشگیری در این استان انجام شده شناسایی باند‌های مجرمانه است که در راستای ساخت و ساز غیر مجاز به صورت گروهی اقدام می‌کردند.

به گفته فاضلی هریکندی، این باند‌ها زمین و اراضی را از باغداران و کشاورزان استان خریداری می کردند و پس از قطعه بندی اراضی با بستن قرارداد ساخت و ساز با خریداران، ویلا‌ها به متقاضیان واگذار می‌شده است.

او می گوید: اردیبهشت ماه امسال، سامانه پایش هوشمند اراضی کشاورزی استان البرز با هدف پیشگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز اراضی در این استان رونمایی شد.

رستوران های جاده کرج-چالوس

رنگ و لعاب تصرف در غذاخوری های جاده کرج-چالوس

مسعود غیاثی، مدیر دفتر رودخانه ها و سواحل شرکت اب منطقه ای البرز گفت: ۴٣ رستوران در حاشیه رودخانه کرج به صورت غیرقانونی ساخته شده است.

او می گوید: ۵ باب از این رستوران ها به طور کامل تخریب خواهد شد و باقی آن نیز در بخشی دچار تصرف شده اند که آن بخش قلع  و قمع می شود.