به گزارش پایگاه خبری روزگار: روزنامه آرمان میهن در شماره چاپی امروز خودبه بازسازی ۱۵ هزار واحد مسکونی برای البرزاشاره کرده است در این شماره آمده است که مدیر کل راه و شهرسازی استان البرزاعلام کرد: در قالب طرح نهضت ملی مسکن بازسازی ۱۵ هزار واحد مسکونی برای این استان هدفگذاری شده است.
رضا خالقی اظهارداشت: این تعداد سهمیه قابل افزایش است و در این طرح می توان از ظرفیت مالکان و سازنده های خرد و بخشی نیز توسط دولت کمک گرفت.
وی ادامه داد: تاکنون در استان البرز ۴۲ محله فرسوده یا مشترک قابل باز آفرینی شهری شناسایی شده که در سال های ۹۶و ۹۷ تعداد ۱۵ محله به عنوان اولویت اول در برنامه کاری قرار گرفت.
خالقی با اشاره به اینکه در طرح بازآفرینی بافت های فرسوده دستگاه های اجرایی استان البرز پای کار آمده اند، گفت: تخفیف های شهرداری ها در بخش صدور پروانه ساخت از جمله مشوق ها در بازآفرینی بافت های فرسوده است.
مدیر کل راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تا کنون ۶ پروژه مسکونی در ۱۵ محله استان البرز به بهره برداری رسیده و هشت پروژه دیگر در دست اقدام داریم که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز پیش بینی می شود در سال آینده به بهره برداری برسد.
معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز با بیان اینکه ساکنان مناطق محروم و کم برخوردار همیشه پای ثابت صحنه های حماسی کشور بوده اند ، گفت : دستگاه های اجرایی با کمک گروه های جهادی برای بازآفرینی بافت های فرسوده پای کار بیایند.
محمد آیینی افزود: بسیاری از محلات ناکارآمد شهری مربوط به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هستند و باید در اسرع وقت نسبت به بازآفرینی این محلات اقدام کرد.وی بیان داشت : پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب تاکنون اقدام موثری در زمینه تامین امکانات مناسب مانند ساخت مدرسه و درمانگاه در منطقه حصار کرج انجام نشده است و باید این وضعیت را تغییر داد.مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: وقتی می خواهیم رای بگیریم مردم این مناطق هیچ فرقی با بقیه ندارند اما وقتی می خواهیم خدمات ارائه دهیم آنها را حاشیه نشین در نظر می گیریم.
وی با بیان اینکه نگاه دولت و جمهوری اسلامی ایران به این مناطق روشن است، خاطر نشان کرد: براین اساس وظیفه ما ساماندهی این مناطق است و سند ملی بازآفرینی شهری به صراحت این امر را تصریح می کند.
آیینی با بیان اینکه ما وظیفه حفاظت از جان انسان ها را در این مناطق داریم، گفت: به گفته رییس جمهور ما مسوول جان و نان مردم هستیم و در این مناطق کمتر برخوردار جان مردم در خطر است و هیچ چیزی بالاتر از جان مردم نیست.مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه خانه های خط ۴ حصار کرج، لرزان و به شدت ناپایدار است، اظهار داشت : براین اساس وظیفه همه ما رسیدگی به این مناطق و حضور در این خانه ها است تا از نزدیک درد و رنج مردم را به خوبی حس کنیم‌ و راهکار اساسی در جهت رفع مشکلات آنها ارائه دهیم.وی با بیان اینکه مردمی که در خط ۴ حصار کرج زندگی می کنند، هیچ فرقی با خواهران، برادران و فرزندان ما ندارند، تصریح کرد: ما مسئول همه آنها هستیم لذا با شیوه های معمول اداری این مشکل حل نمی شود و تمام دستگاه ها باید از جان و دل مایه بگذارند. آئینی خاطرنشان کرد: به طور قطع محله های برخودار شهر هم از این آسیب های محله های محروم در امان نخواهند بود، یعنی اگر اتفاقی رخ دهد آنها بیشتر آسیب خواهند دید.مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به استاندار البرز پیشنهاد داد از ظرفیت محله های برخوردار برای کمک رسانی به محله های کم برخوردار استفاده شود.وی ادامه داد: گروه های جهادی، مساجد و پایگاه های بسیج می توانند در محلات برخوردار شکل بگیرند و به مردم مناطق کمتر برخوردار کمک کنندو این امر باعث انسجام اجتماعی خواهد شد، وقتی جوانان ارزشی و جهادی عظیمیه کرج بتوانند در این محلات ورود کنند، ارتباط سازنده ای به وجود خواهد آمد.
وی اظهار کرد: وظیفه راه و شهرسازی بیشتر اقدام در زمینه مسکن بدون خدمات است و خدمات زیربنایی و رو بنایی باید تامین شود.مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران متذکر شد: باید واحد به واحد و پلاک به پلاک به محلات کم برخوردار و بافت های فرسوده ورود کنیم؛ وقتی به این عرصه وارد می شویم مشکل اشتغال، بهداشت، معیشت و امثال آن نمایان می شود که باید در راستای حل این مشکلات چاره اندیشی کرد.