طرح قطار شهری کرج پس از گذشت بیست سال هنوز به ایستگاه پایانی خود نرسیده است.

 

به گزارش پایگاه خبری روزگار: قطار شهری کرج، طرحی که افتتاح آن همت بالای افراد مسئول را می‌طلبد.

پروژه قطار شهری کرج با ۲ خط ریلی از سال ۸۰ در برنامه‌های سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری کرج قرار گرفته اما هنوز این طرح به طور کامل مورد استفاده عموم قرار نگرفته است.

خط یک قطار شهری در امتداد خط ریلی صادقیه تهران – کرج بین میدان شهید سلطانی کرج تا شهر جدید هشتگرد فعال است.

خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه است که عملیات احداث آن از سال ۸۵ آغاز شده و تاکنون ۱۵ کیلومتر از تونل این طرح عظیم حفاری شده، اما این خط هنوز به بهره برداری نرسیده و مورد استفاده عموم نیز قرار نگرفته است.

در حال حاضر منابع مالی مربوط به طرح قطار شهری توسط شهرداری کرج، استانداری البرز و شرکت شستا تامین می‌شود اما به علت مشکلات مالی و موانع دیگر تکمیل طرح قطار شهری کرج به تعویق افتاده و بیش از حد معمول زمان صرف کرده است.

گفته شده بود که قرار است قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج بین گلشهر – چهار راه طالقانی به طول ۶.۵ کیلومتر بهره برداری شود.

هنوز با گذشته ۲۰ سال از طرح قطار شهری کرج، خبر افتتاح این طرح به گوش نمی‌رسد.

قطار شهری آرزوی دیرینه کرجی‌ها

قطار شهری، رفاهی که از دور پیداست

صابری یکی از شهروندان البرزی می‌گوید: چندین سال است که صحبت از بهره برداری قطار شهری کرج شنیده می‌شود اما هنوز در حسرت افتتاح این طرح هستیم.

او می‌افزاید: آلودگی هوا و ترافیک مردم را اذیت می‌کند، اما مجبوریم هر روزه برای رفتن به محل کار و سایر اماکن از خودروی شخصی خودمان استفاده کنیم.

قطار شهری می‌تواند فواید بسیاری برای جامعه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش آلودگی‌ها و کاهش مصرف بنزین در خودروهای شخصی اشاره کرد.

ضمن این که قطار‌ شهری هزینه‌های مربوط به رفت و آمد را برای شهروندان کاهش می‌دهد.

قطار شهری آرزوی دیرینه کرجی‌ها

وقتی آلودگی به زمین و هوا چنگ می زند

در چند دهه اخیر مشکلات حمل ونقل در کلانشهرها، به صورت بزرگ‌ترین معضل شهر رخ نمایی کرده که یکی از عواقب ناگوار آن، پیدایش آلودگی هوا است که خسارات وارده به اقتصاد ملی ناشی از آن، بالغ بر میلیارد‌ها ریال برآورد می شود.

با توجه به سهم عمده منابع متحرک در آلودگی هوای شهرها، توسعه سیستم حمل ونقل ریلی به عنوان روش بهینه انتقال مسافر، یک گزینه اجتناب ناپذیر و مناسب برای فرار از مشکلات آلودگی هوا است.

آلودگی هوا باعث اختلال در کیفیت زندگی انسان‌ها، گیاهان و حیوانات می‌شود و آسیب‌های فراوانی را به محیط زیست وارد می‌کند و کره‌ زمین را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

آلودگی هوا از طریق برخی بیماری‌ها با ریه و دستگاه تنفسی رابطه‌ مستقیم دارد، همچنین تنفس هوای آلوده باعث ورود آلودگی‌ها به ریه می‌شود.

ذرات آلوده از طریق تنفس وارد جریان خون و سایر اندام‌ها می‌شود که این عامل سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند آسم، سرطان ریه، برونشیت، آمفیزم، آلزایمر و انواع بیماری‌های روانشناختی خواهد بود.

آلودگی هوا منجر به وارونگی دما، گرمایش جهانی، بارش باران اسیدی و تخریب لایه‌ی ازن می‌شود و این موارد از عوامل مهم و تاثیر گذار در آب و هوا و همچنین تغییرات اقلیمی هستند.

کربن یکی از آلاینده‌های دخیل در آلودگی هوا است که جزو گاز‌های گلخانه‌ای به حساب می آید و افزایش گاز‌های گلخانه‌ای باعث تخریب لایه‌ ازون و در پی آن گرم شدن جهانی هوا یا همان گرمایش جهانی می‌شود.

پدیده‌ وارونگی دما در زمستان یکی دیگر از تاثیرات آلودگی هوا بر آب و هوا است.

قطار شهری آرزوی دیرینه کرجی‌ها

پول، چاهی بر مسیر قطار شهری

مصطفی سعیدی سیرایی، شهردار کرج می‌گوید: طرح متروی کرج در حال انجام است، اما با توجه به کمبود‌های موجود از جمله وضعیت مالی این طرح قابل قبول نیست و امید داریم بتوانیم با بهره گیری از حمایت‌های استاندار البرز اعتبارات ملی جذب کنیم.

شهردار کرج می‌افزاید: با برنامه ریزی‌های انجام شده مقرر شده که اعتبار چهارصد و پنجاه میلیارد تومان به قطار شهری کرج تزریق شود و با این تفاسیر روند بهره برداری از طرح تسریع خواهد شد.

قطار شهری آرزوی دیرینه کرجی‌ها

وعده های شستا

هاشم موسوی، سرپرست سازمان تامین اجتماعی کشور می‌گوید: شرکت شستا، طرح‌های عمرانی و زیرساختی فراوانی را در  سطح کشور  دارد و تلاش‌ها برای تکمیل این طرح‌ها معطوف شده و یکی ازطرح‌های مهم شستا تکمیل قطار شهری کرج است که موانع اجرایی این طرح در اسرع وقت بررسی می‌شود.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی کشور می‌افزاید: از آن جا که قطار شهری کرج یکی ازپروژه‌های زیرساختی و خدمات عمومی است، تکمیل این طرح در اولویت قرار دارد.

قطار شهری آرزوی دیرینه کرجی‌ها

بارقه‌های امید روی ریل قطار کرج

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز می‌گوید: طرح قطار شهری کرج بسیار فنی و منظم درحال پیشرفت است و زمانی که برای تکمیل این طرح صرف شده، افزایش قیمت‌ها را رقم زده است.

استاندار البرز می‌افزاید: در شرایط کنونی هر یک کیلومتر مترو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

عبداللهی می‌گوید: این مقدار اعتبار در توان شهرداری کرج نیست از این رو باید منابع ویژه‌ای برای این امر با توجه ویژه دولت پیش بینی شود.

او می‌افزاید: تمامی مسئولان مربوطه و پیمانکاران دخیل در این پروژه باید دست به دست هم دهند تا با پیگیری‌های مجدانه و تلاش شبانه روزی این مطالبه مردمی را به سرانجام برسانیم.

استاندار البرز می‌گوید: اطمینان دارم بهره برداری از قطار شهری کرج در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

قطار شهری آرزوی دیرینه کرجی‌ها

ایستگاه آخر

کرج، بعد از تهران دومین شهری بود که اقدام به ایجاد قطار شهری کرد اما هنوز طرح قطار شهری در کرج به اتمام نرسیده است.

این اتفاق درحالی برای البرز افتاده که سایر استان‌ها نظیر اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز که پس از البرز اقدام به انجام طرح قطار شهری کرده اند، توانستند مترو را برای شهروندان خود افتتاح کنند.

به نظر می‌رسد پیش از تصمیم گیری برای اقدام به هر کاری در یک طرح عمرانی پرهزینه، باید تمام جوانب آن سنجیده شود و سپس فعالیت‌های مربوط به آن آغاز شود تا این طور با گذشته زمان ۲۰ سال، مردم چشم به راه این نوع از حمل و نقل شهری در کرج نباشند.