آیت‌الله اعرافی: حوزه نقش برونگرایی و خدمت به فرهنگ جامعه را ایفا می‌کند

▪️«بلاغ مبین حوزه» شامل گستره وسیعی از معارف و وظایف است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در رونمایی از سایت ویژه«حوزه و روحانیت» خبرگزاری تسنیم:
🔹حوزه علمی نهادی برونگراست که خروجی آن در همه سطوح در خدمت فکر، فرهنگ و جامعه قرار دارد.

🔹وظیفه حوزه بلاغ مبین است و دامنه این بلاغ گستره‌ای وسیع شامل معارف والای توحیدی، وظایف فردی، تبیین نظام اسلامی، سبک زندگی، محیط زیست و حمایت از طبیعت و حیوانات است.

🔹حوزه‌های علمیه از دیرباز به این مسئولیت سنگین پرداخته‌اند و بسیاری از آن در سطوح علمی مختلف، عمر خود را صرف تبلیغ دین کرده‌اند.

🔹آنچه در این مسیر اهمیت دارد، آشنایی با فضای فکر و فرهنگ جامعه و ایجاد تناسب میان پیام‌های تبلیغی و واقعیت‌های فکری و فرهنگی مردم، به ویژه جوانان، است.

آیت‌الله اعرافی: نوآوری‌های حوزه قم باید برجسته‌تر معرفی شود

▪️نقد سازنده، خلأها و چالش‌ها در برنامه‌ها باید لحاظ ‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:
🔹با وجود اینکه بخشی از گزارش رونمایی و منتشر شد، به دلیل نیاز به تکمیل‌ها و تکمله‌های بیشتر، انتشار گسترده‌ای نداشته است که فرصت پرداختن به آنها در اینجا نیست. از نکات مهم این است که هر بخش نیازمند مقاله‌ای جامع‌تر و قوی‌تر است تا گزارش حاضر کامل‌تر شود.

🔹همچنین نوآوری‌های حوزه قم باید برجسته‌تر و جامع‌تر مطرح شوند. نکته سوم که مورد تأکید من است، توجه به نقد سازنده است؛ یعنی علاوه بر نمایش نقاط قوت، باید به خلأها نیز به‌صورت جدی اشاره شود.

🔹حضرت آقا در این زمینه پیشرو و سرآمد هستند و بارها به موفقیت‌های حوزه کنونی و همچنین خلأها و چالش‌های موجود اشاره کرده‌اند.

🔹پیام کلی این است که نباید به داشته‌ها بسنده کنیم بلکه باید با نگاهی جامع، خلأها، تهدیدها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو را بررسی کنیم که این نگاه جمعی در پیام مورد نظر به وضوح منعکس شده است.

آیت‌الله اعرافی: نظام حکمرانی جامع در حوزه تبلیغ وجود ندارد و باید توسعه یابد

▪️حوزه باید فراتر از وظایف فردی، به فرهنگ و سیاست بپردازد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:
🔹عملکرد حوزه در بخش‌هایی مانند بانوان، بین‌الملل، تبلیغ و نظام‌های مدیریتی، آموزشی و پژوهشی بررسی شده است.

🔹یکی از مسائل اساسی، نبود نظام حکمرانی جامع در عرصه تبلیغ، تبیین و بلاغ مبین است. اگرچه طراحی‌ها و اقدامات متعددی انجام شده، اما خلأهای مهمی در حکمرانی اندیشه دینی در فضای رسانه و تبلیغ احساس می‌شود که نیازمند گام‌های بزرگ‌تری است.

🔹در این زمینه، شناخت دقیق صحنه رقابت جهانی و نقشه‌های موجود اهمیت فراوان دارد؛ زیرا بدون این شناخت، تبلیغات پراکنده و فاقد هماهنگی خواهد بود.

🔹تکلیف حوزه در تبیین نظام اسلامی و وظایف فردی شرعی قطعی است، اما پرداختن به بلاغ مبین در حوزه فرهنگ، جامعه و سیاست اهمیت ویژه‌ای دارد که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله اعرافی: شناخت جایگاه کنونی شرط لازم حکمرانی رسانه‌ای است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:
🔹در طول ۲۰ سال گذشته، تعدادی سخنرانی مهم از سال ۱۳۴۲ و امام خمینی (ره) در دسترس بوده که یکی از آن‌ها سخنرانی فیضیه است.

🔹نکته برجسته نهضت امام و اندیشه امام خمینی (ره) این است که آن‌ها به خوبی پس‌صحنه‌ی مواجهه‌های امروز در حوزه بلاغ مبین را درک کرده و موازنه‌های لازم را بر اساس آن تنظیم کردند.

🔹برای داشتن حکمرانی رسانه‌ای و بلاغ مبین موفق، نخستین شرط، شناخت دقیق جایگاه کنونی و جهت‌گیری‌های کلان انقلاب اسلامی است که با نگاه تمدنی خاص خود در جهان متفاوت است.

🔹در شرایط فعلی که سیاست‌های تحمیلی و غیرمنطقی آمریکا، همچون تحمیل تفکر و رفتار یکسان، آشکارتر شده است.

آیت‌الله اعرافی: «بلاغ مبین» دو نگاه تخصصی و برون‌گرایی دارد

▪️پیوند تبیین و تبلیغ در همه قلمروهای علمی ضروری است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:
🔹بیان، تبیین و تبلیغ بلاغ مبین دو نگاه دارد: نخست، نگاه تخصصی مرتبط با این موضوع و دوم، نگاه برون‌گرایی که من آن را نگاه مقسمی می‌نامم.

🔹این رویکرد باید بر تمامی دانش‌ها، اقدامات و حرکات ما سایه افکند و مستلزم تلاش مضاعف است. اگرچه سال‌هاست که در این زمینه فعالیت‌هایی انجام شده، اما هنوز فاصله قابل توجهی باقی است.

🔹نکته مهم این است که بلاغ مبین و رویکرد برون‌گرایی باید در تمامی ۱۶ حوزه دانشی و قلمروهای عملکردی حضور یافته و سهم خود را ایفا کند.

🔹این فراتر از نگاه قبلی است و بیانگر پیوند جامعی میان تبیین و تبلیغ در تمام حوزه‌های علمی، مهارتی و عملیاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

آیت‌الله اعرافی: نگاه جهانی شرط موفقیت فعالیت‌های تخصصی حوزه است

▪️علوم شناختی و هوش مصنوعی تحولات جدی در حوزه ایجاد خواهند کرد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:
🔹بر اساس نگاه جهانی که پیش‌فرض کار ماست، عمل تخصصی بدون این دیدگاه جهانی موفق نخواهد بود. حوزه دارای پیام‌های متکثری است که تنها بخش اندکی از آن به محتواهای رسانه‌ای و فضای مجازی منتقل می‌شود.

🔹بنابراین لازم است از هر تحقیق و فعالیت، پیام مناسبی متناسب با فضای مجازی استخراج و بازسازی شود تا اثرگذاری افزایش یابد. هر فرد و نهاد حوزه مسئول تولید و انتقال این محتوا است و نباید منتظر دیگران ماند.

🔹علاوه بر این، مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه با طراحی و توسعه محورهای مختلف، مسیر پیشرفت را هموار کرده ولی همچنان فاصله و راه زیادی باقی است.

🔹همچنین باید به تحولات عمیق علوم شناختی و هوش مصنوعی توجه ویژه داشت و برای تأثیرات آن در حوزه پژوهش، تبلیغ و فرهنگ از هم اکنون برنامه‌ریزی کرد، در غیر این صورت عقب‌ماندگی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

خبرنگار: هاشم هاشم زاده