یک روانشناس با تاکید بر ضرورت حل اختلاف نظر زوجین در زندگی مشترک، گفت: زندگی زناشویی همانند راه پله‌ای است که یک پله به اختلاف و پله دیگر به حل اختلاف معطوف می‌شود. این راه پله باید در انتها به رضایت از زندگی مشترک بیانجامد. حال اگر تمام این پله‌ها اختلاف باشند، سقوط از این پله‌ها انتهای راه است، از این رو زوجین باید پله‌ “اختلاف” زندگی مشترک را با “حل اختلاف” رد کنند.

شبنم طلوعی در گفت‌وگو با روزگار پرس ، اظهار کرد: زوجین باید برای حل اختلافات خود در زندگی مشترک زمان گذاشته و احساسات خود را درباره کلماتی که به زبان می‌آورند برای همسر معنی کنند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: بعضا زوجین به هنگام دلخوری تنها به زبان می‌آورند که “ناراحت” هستم. حال آنکه وقتی خطاب به همسر خود می‌گویند ناراحت‌اند، همسر دقیقا نمی‌داند منظور آنها از این ناراحتی چیست و این خود زن یا شوهر است که باید معنی این احساس را برای همسر باز کند تا به حل اختلاف کمک کرده باشد.

این روانشناس با بیان اینکه زندگی زناشویی نیازمند مراقبت است که اگر این مراقبت انجام نشود اختلافات زوجین شدت می‌گیرد، خطاب به زوجین تصریح کرد: بالغ شوید و مهارت‌های زندگی را بیاموزید و سپس ازدواج کنید. دنیای ذهنی زن و مرد کاملا متفاوت است، زوجین باید این تفاوت‌ها را در نظر گرفته، برای آنها آموزش ببینند تا بتوانند این تفاوت‌ها را بپذیرند چراکه عدم شناخت این تفاوت‌ها منجر به بروز اختلافاتی می‌شود که نحوه مقابله زن و مرد با این اختلافات بسیار مهم است.

طلوعی با اشاره به برخوردهایی نظیر قهر و دعوا، سکوت، خشونت فیزیکی، پرخاشگری و فحاشی در شرایط بروز اختلاف میان زوجین، درباره نحوه کنترل خشم به هنگام بحث و اختلاف نظر میان همسران، خاطر نشان کرد: روی آوردن زوجین به خشونت فیزیکی به هنگام بروز اختلافات می‌تواند دلایل مختلفی نظیر به کرسی نشاندن حرف خود و یا وجود عقایدی در ذهن فرد با پیشینه‌ای از دوران کودکی داشته باشد که بسیار آسیب زننده است. تمام افرادی که در حین اختلاف با همسر خشونت به خرج می‌دهند پس از بروز آن پشیمان می‌شوند اما این پشیمانی عملا کار به جایی نمی‌برد مگر آنکه این عمل برای همیشه ترک شود.

این روانشناس معتقد است که کنترل خشم باید نخستین مهارتی باشد که به زوج در مشاوره‌های پیش از ازدواج و یا زوج درمانی آموزش داده می‌شود.

به‌گفته وی، نه تنها فردی که همواره خشم خود را به شکل خشن بروز می‌دهد باید تحت آموزش مهارت‌های کنترل خشم قرار گیرد بلکه فرد در معرض خشونت نیز باید این مهارتها را آموزش ببیند.

طلوعی با تاکید بر ضرورت آموزش مهارت کنترل خشم به فرد آسیب زننده و فرد آسیب دیده، افزود: زن یا شوهری که مورد خشونت قرار گرفته باید تحت این آموزش ها قرار گیرد تا بداند چطور آستانه خشم همسر را حدس زده و خود را از آسیب فیزیکی و روانی نجات دهد، چراکه بعضا دسترسی به فرد آسیب زننده و اعمال کننده خشونت سخت است و ما با ارائه این آموزش‌ها به فردی که مورد خشونت قرار گرفته، می‌توانیم اختلافات زناشویی را در لحظه آتشین خاموش کرده و در زمان مناسب توسط روانشناسان ریشه این ماجرا را کشف و حل کنیم.

وی ازدواج “بدون شناخت کافی” زوجین را از جمله مسائلی دانست که می‌تواند بعدها منجر به بروز اختلافات فراوان در زندگی مشترک شود و این را هم گفت که شناخت نیازهای زن و مرد پیش از ازدواج از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه برآورده نشدن آنها منجر به بروز اختلافات می‌شود.

این روانشناس در پایان سخنان خود خطاب به زوجین توصیه کرد: نیازهای زن و شوهر در ابتدا از طرف خودشان باید شناخته شود و سپس این نیازها توسط خودشان به شریک زندگی منتقل شود. وقتی افراد خودشان متوجه نیازهای خود نیستند قاعدتا فرد مقابل نمی‌تواند این نیازها را تشخیص داده و برآورده کند.