بعد از گذشت دو ماه از دستور دادستان برای تعیین تکلیف سرم های دپو شده در گمرک، با وجود مکاتبات صورت گرفته همچنان حدود ۱۳۰۰ تن سرم تکلیف مشخصی ندارد، این در حالی است که اسناد ارائه شده از سوی وارد کنندگان نشان می‌دهد که این شرکت ها با هماهنگی و حتی درخواست سازمان غذا و دارو نسبت به واردات اقدام کرده‌اند و با این وجود تکلیف مشخصی برای ورود یا حتی مرجوعی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری “روزگار پرس”، از نیمه مردادماه سال جاری و با کمبود سرم واردات آن آغاز شد، اما در شهریورماه بود که مسئولان گمرک ایران اعلام کردند حدود ۱۳۰۰ تن سرم وارد شده ولی با توجه به این‌که وزارت بهداشت هنوز تائیدی بر آن ندارد ترخیص نشده است. بلاتکلیفی این سرم‌ها تا جایی پیش رفت که در نهایت با بازدید معاونان دادستان تهران از گمرک، در هفته پایانی شهریور ماه دستور تعیین تکلیف محموله های مذکور تا حداکثر ۴۸ ساعت صادر شد. در عین حال تکلیف شده بود که نماینده‌ای از سازمان غذا و دارو برای بررسی وضعیت اقلام  در گمرک امام خمینی (ره)   مستقر شود.

با گذشت حدود دو ماه همچنان این سرم‌ها وضعیت مشخصی ندارد، این در حالی است که در اوایل مهرماه، معاون فنی گمرک ایران در مکاتبه‌ای با سازمان غذا و دارو درخواست کرد تا تکلیف سرم‌های مربوط به چهار شرکت که این ۱۳۰۰ تن سرم عمدتا مربوط به دو شرکت بود را مشخص کند، در کنار این محموله ها، حدود ۵۰۰ تن سرم هم از سال ۱۳۹۵ وارد گمرک شده بود که ترخیص نشده و اغلب از تاریخ آن گذشته بود و تکلیف آنها هم روشن نشد.

این اعلام گمرک با واکنش سازمان غذا و دارو همراه شد؛ به طوری به نوعی اعلام شده واردات این سرم ها بدون هماهنگی بوده است، شانه ساز -معاون سازمان غذا و دارو- گفته بود محموله‌هایی که نسبت به کیفیت آنها ابهام وجود داشته پس از دو هفته که پاسخ آزمایش ها  بدست  ما رسیده، تعیین تکلیف شده اند، ممکن است این سرم ها جزو محموله هایی باشند که به سازمان غذا و دارو اظهار نشده باشد.

اما اکنون چند هفته دیگر از این ماجرا گذشته و پیگیری از گمرک ایران نشان می دهد که در این مدت اتفاق تازه ای نیفتاده است،   در همین رابطه  معاون فنی گمرک ایران به ایسنا گفت که با وجود مکاتبات صورت گرفته و درخواست ورود برای مشخص شدن وضعیت این اقلام، سازمان عذا و دارو اقدامی نکرد.

ارونقی گفت که حتی با وجود تکلیف دادستان برای استقرار نماینده وزارت بهداشت در گمرک امام خمینی(ره)، هیچ نمانیده ای از این سازمان به گمرک نیامده است.

این در حالی است که بررسی اسناد سرم های موجود در گمرک حاکی از مکاتبات صورت گرفته از سوی سازمان غذا و دارو با گمرک ایران  جهت تسهیل در ترخیص فوری سرم های وارداتی است و از سوی دیگر اسناد مربوط به شرکت های وارد کننده این سرم ها نشان می دهد که واردات با هماهنگی سازمان غذا و دارو، دریافت مجوز و حتی درخواست مستقیم این سازمان از شرکت برای واردات در مرداد ماه بوده است.