مهدی فخیمی- کارشناس ارشد معماری و پژوهشگر طراحی داخلی- گفت: سبک معماری تا حدود خیلی زیادی به ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی جوامع بستگی دارد و متاسفانه در این زمینه اکثریت کشورهایی که پیشینه معماری غنی داشته اند به نسبت دیگر کشورها کمی عقب مانده اند چون به پیشینه غنی خود تکیه کرده و برای پیشرفت تلاش چندانی نکرده اند اما آن هایی که پیشینه نداشته اند شروع به پیشرفت کرده و به جایی رسیده اند چون پشتوانه ای نداشته اند.

او در ادامه بیان کرد: مدیریت شهری و طراحی محیط شهر یک رابطه سه سویه است که یک ضلع آن مردم، یک ضلع معماران و ضلع دیگر مدیران شهری هستند. علت آشفته بودن شهر و معماری ما این است که اندیشه این سه ضلع هم راستا نیست و همپوشانی ندارد.

فخیمی به چندجانبه بودن رشته معماری و نیاز به دانستن همه رشته ها برای فعالیت در این زمینه اشاره و دلیل انتخاب این رشته را همین چندجانبه بودن عنوان کرد.

این استاد دانشگاه در رشته معماری افزود: اگر معماری را در قالب چتری در نظر بگیریم که هم معماری شهری و هم داخلی را در بر بگیرد می توان آن را این‌طور توصیف کرد که معماری یعنی طراحی محیط از طریق سازماندهی فضا. سبک زندگی شامل الگوهای رفتاری متناسب با عامل شخصیتی روحی و روانی، عامل جمعی که تعاملات زندگی است و بستر و محیطی که دو عامل دیگر در آن بروز و ظهور پیدا می کند، است. الگوهای رفتاری در بستر محیط شکل می گیرد. برای مثال در یک هتل یک راهرو وجود دارد که اتاق های زیادی دارد و نور کمی در این راهرو است چون نور کم بر رفتار انسان تاثیر می گذارد و آرامش و سکون را بر انسان حاکم می کند. معماری محیطی را فراهم می کند که سبک زندگی را شکل می دهد.

او ادامه داد: پاندمی کرونا بر سبک زندگی ما تاثیر به سزایی داشته است و معماری هم محیط سبک زندگی را می سازد پس بین شیوع ویروس کرونا و تغییراتی که در معماری ما ایجاد شده ارتباط تنگاتنگی به وجود می آید. همه سازمان های بهداشتی بر دو عامل سبک زندگی یعنی فردی و اجتماعی تاکید دارند و کسی بر عامل سوم تاکید نمی کند. محیط ها برای زمانی ساخته شده اند که ویروس واگیرداری وجود نداشت. مثلا عرض یک راهرو ۱ متر و ۲۰ سانتی متر است که با کمترین فاصله لازم برای جلوگیری از انتقال کرونا منافات دارد. این‌که برخی می گویند رعایت هم کردیم ولی کرونا گرفتیم می تواند ناشی از کم توجهی به عامل سوم باشد.

فخیمی که مهمان برنامه «صبح پارسی» شبکه جام جم بود، درباره پژوهش های اخیرش در زمینه طراحی داخلی تصریح کرد: در پژوهش های خود پلانی متعادل را برداشته ایم و تغییراتی داده ایم که مبتنی با سبک زندگی جدید باشد. کرونا سبک زندگی جدیدی را به ما تحمیل می کند که تا سال های سال با ما همراه خواهد بود و به همین دلیل لازم است عنصر سوم سبک زندگی یعنی طراحی محیطی را دچار تغییراتی متناسب کنیم. در تحقیقی که گروه پژوهشی ما انجام داده و بر طبق استانداردهای جهانی است، طراحی های جدید برای ساختن ساختمان های جدید مبتنی بر اصول لازم برای پیشگیری از ویروس کرونا و اصلاحات قابل اعمال برای ساختمان های قدیمی برنامه ریزی شده که از لحاظ اقتصادی نیز برای افراد هزینه های اضافی در بر نخواهد داشت.

اجرای «صبح پارسی» را امیرمحمد زند و آلاء خامه‌یار بر عهده دارند و تهیه کنندگان این برنامه علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی هستند. برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح بر روی آنتن شبکه جام جم می رود. این برنامه با محوریت اخلاقی و فرهنگی تنظیم شده و بخش‌هایی مانند نماهنگ‌های خوانندگان معروف با مناظری از طبیعت، معرفی کتاب، ورزش صبحگاهی و گزیده مهمترین اخبار را برای مخاطبان تولید می‌کند.