مرتضی ضامنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: تعدادی از رانندگان تاکسی در طرح واکسیناسیون رانندگان حمل و نقل عمومی و تاکسی ها مشارکت نمی کنند و اگر چنانچه این افراد بدون عذر موجه پزشکی از تزریق واکسن کرونا امتناع کنند ،محدودیت هایی برای آنها اعمال خواهد شد و پروانه فعالیت تمدید نمی شود.

وی ادامه داد: در بیشتر شهرها بستر واکسیناسیون کرونا برای ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی ها فراهم شده است و بنابراین واکسیناسیون به اجرا درآمده است .

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: بنابراین رانندگان تاکسی که در طرح واکسیناسیون مشارکت نمی کنند باید بدانند که مشارکت در طرح واکسیناسیون کرونا اختیاری نیست و آنها برای ادامه فعالیت با توجه به این که بستر واکسیناسیون در شهرهای کشور برای رانندگان تاکسی مهیا شده است می بایست در این امر مشارکت کنند و اگر چنانچه آنها در طرح واکسیناسیون کرونا مشارکت نکنند شهرداری های شهرهای شهرها موظف هستند برای ادامه فعالیت این گونه رانندگان تاکسی محدودیت قائل شوند.

ضامنی تاکید کرد :در بسیاری از شهرها طرح واکسیناسیون رانندگان تاکسی فعال شده است و بسیاری از رانندگان تاکسی هم دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و نوبت دوم تزریق واکسن نیز در اواسط شهریور ماه انجام خواهد شد.

وی در مورد علت امتناع برخی از رانندگان تاکسی در بعضی از شهرها برای تزریق واکسن کرونا گفت: رانندگان تاکسی هم مانند برخی از افراد دیگر در جامعه که تمایل به استفاده کردن از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند نیز از تزریق واکسن امتناع می کنند.

پیش از این عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفته بود: از شروع شیوع ویروس منحوس کرونا ۱۰ هزار نفر از رانندگان تاکسی به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این تعداد بیش از۷۰۰ راننده تاکسی فوت کردند.

ضامنی افزود: در حوزه حمل و نقل عمومی و همین طور در حوزه تاکسیرانی پروتکل های بهداشتی رعایت می شود، اما از آنجایی که به طور میانگین هر راننده تاکسی در روز ۸۰ مسافر را جا به جا می کند و اکثر مسافران هم در پرداخت کرایه از وجه نقد استفاده می کنند ، این موضوع می تواند عامل موثری در افزایش شیوع کرونا در بین رانندگان تاکسی باشد.

وی اعلام کرد: علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی چه توسط رانندگان تاکسی و چه مسافران ، عامل مهمی که می تواند جلوی سرایت کرونا دربین رانندگان تاکسی را کاهش دهد، تزریق واکسن است.

ضامنی تاکید کرد: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهم حمل و نقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا ویروس بیش از ۲۶ درصد است.

ضامنی خاطر نشان کرد: هر راننده تاکسی که دارای پروانه فعالیت باشد مشمول دریافت واکسن کرونا خواد بود و با احتساب راننده های کمکی حدود ۴۰۰ هزار راننده تاکسی مشمول دریافت واکسن کرونا خواهند بودو همچنین ما این آمادگی را داریم که وزارت بهداشت را برای شناسایی رانندگان تاکسی کمک و همراهی کنیم.

در حال حاضر ۳۱۸ هزار تاکسی در کشور و بیش از ۷۶ هزار دستگاه تاکسی در تهران فعال هستند که مسافران را جابه جا می کنند