به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی از خبرگزاری رویترز، اولین نمایش برادوی از زمان تعطیلی‌های کرونایی در این پایتخت تئاتر جهان، از روز چهارشنبه (۱۳ مرداد) روی صحنه رفت و تماشاچیان به شرط ارائه گواهی واکسیناسیون و استفاده از ماسک به تماشای آن نشستند.

این نمایش که مَعبَر (Pass Over) نام داشت، برداشتی مدرن از نمایشنامه در انتظار گودو نوشته ساموئل بکت است و داستان دو مرد جوان سیاه‌پوست را روایت می‌کند که ساعت‌ها در گوشه یک خیابان به انتظار معجزه می‌ایستند. استقبال تماشاچیان از این نمایش بی‌نظیر بود و همه بلیت‌های اجرای اول فروش رفت.

بر طبق قوانینی که برادوی هفته گذشته اعلام کرد، سالن‌های تئاتر در این محله با ظرفیت ۱۰۰ درصدی فعالیت خود را از سر می‌گیرند اما تماشاچیان، بازیگران، عوامل حاضر در صحنه و کارکنان سالن تئاتر همگی باید به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده باشند و حتما در مدت نمایش ماسک بزنند.

بازگشایی پایتخت تئاتر جهان با نسخه مدرن «در انتظار گودو»

در پی شیوع کرونا در جهان، همه سالن‌های نمایش برادوی نیویورک از ۱۲ مارس (۲۲ اسفند ۹۸) تعطیل شد و این محله به استقبال طولانی‌ترین دوره تعطیلی خود رفت. حالا با گذشت بیش از یک سال از آن تاریخ، بیشتر اجراهای برادوی، از جمله موزیکال‌های بزرگی چون همیلتون، شیرشاه و شرور از ماه سپتامبر (شهریور) به صحنه باز خواهند گشت.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۲۰۱ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.