با گذشت یک روز از اجرای طرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰»، ٧٠ هزار و ٩۶ نسخه کتاب به ارزش ۴۰ میلیارد و ٣۵ میلیون ریال به فروش رسید.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، طرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» از روز گذشته، شنبه (نهم مردادماه ۱۴۰۰) با مشارکت ۹۶۴ کتابفروشی از سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کرده است و تا پانزدهم مرداد ماه به کار خود ادامه خواهد داد.

در این طرح از مجموع ۹۶۴ کتابفروشی عضو طرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰»، ٧٣٢ کتابفروشی در مراکز استان‌ها و ٢٣٢ کتابفروشی در شهرستان‌ها حضور دارند و کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را با یارانه ۲۰ درصدی عرضه می‌کنند.

هجدهمین دوره از طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) با افزایش ۵۰ درصدی اعتبار همراه است؛ بر همین اساس نیز سقف مجاز خرید برای هر خریدار که در طرح‌های پیشین ۲۰۰ هزارتومان بود در «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» به مبلغ ۳۰۰ هزارتومان افزایش یافت.

علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی با مراجعه به سایت tarh.ketab.ir می‌توانند از لیست کتابفروشی‌های عضو طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ باخبر شده و از ۹ تا ۱۵ مردادماه با ارائه کارت ملی و با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ کتاب‌های عمومی، کودک‌ونوجوان و دانشگاهی را با یارانه ۲۰ درصدی خریداری کنند.

کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده در طرح تابستانه‌کتاب ۱۴۰۰ تا زمان به اتمام رسیدن یارانه اختصاصی ملزم به ارائه تخفیف به مشتریان هستند.

ارائه یارانه در طرح تابستانه‌کتاب ۱۴۰۰ تنها شامل کتاب‌های چاپی است و سایر اقلام و کالاهای فرهنگی عرضه شده در کتابفروشی را شامل نمی‌شود. و نیز کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی، افست، فاقد شماره شابک و دارای شابک غلط و هم‌چنین کتاب‌هایی که در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت نشده‌اند، مشمول طرح تابستانه کتاب نمی‌شود.

در طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ امکان ثبت خریدهای غیرحضوری نیز فراهم شده است.

طرح‌های فصلی فروش کتاب

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت کنند.

در این طرح ها که با نام طرح های فروش فصلی مشهور شده اند، توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی هایی که شرایط لازم را داشته باشند، انجام می‌شود که آن‌ها می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند.

تاکنون بیش از ۱۷ طرح فصلی کتاب برگزار شده و هجدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب)، با عنوان تابستانه کتاب ۱۴۰۰ از نهم تا پانزدهم مردادماه، در کتابفروشی‌های عضو طرح سراسر کشور برگزار می‌شود.