پخش زنده افتتاحیه بازی‌های المپیک توکیو، در بین المپیک‌های ۳۳ سال گذشته کمترین آمار بیننده را در آمریکا داشت.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی از خبرگزاری رویترز، مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره بازی‌های المپیک در توکیو جمعه ۱ مرداد از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت ایران و ۲۰ به وقت محلی برگزار شد. پخش زنده این مراسم از شبکه ان‌بی‌سی آمریکا تنها ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بیننده داشت، یعنی کمترین آمار تماشاچیان مراسم افتتاحیه در ۳۳ سال گذشته.

تماشاچیان تلویزیونی پخش زنده مراسم افتتاحیه امسال در مقایسه با افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ در ریو که ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بیننده داشت، ۳۷ درصد و نسبت به افتتاحیه خاطره‌انگیز المپیک لندن در سال ۲۰۱۲ که ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به تماشایش نشستند، ۵۹ درصد کاهش یافت.

افتتاحیه المپیک توکیو در مقایسه با تمام افتتاحیه‌هایی که در ۳۳ سال گذشته برگزار شدند، کمترین بیننده را داشت. تماشاچیان این مراسم در آمریکا، حتی از ۲۲ میلیون و ۷۰۰ تماشاچی افتتاحیه المپیک ۱۹۸۸ سئول و ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بیننده المپیک ۱۹۹۳ بارسلونا هم بیننده کمتری داشت.

با این حال، سی و دومین دوره بازی‌های المپیک را می‌توان دوره پلتفرم‌های دیجیتال و پخش اینترنتی دانست. زیرا با وجود افت بی‌سابقه و چشمگیر تماشاچیان تلویزیونی مراسم افتتاحیه در آمریکا، تعداد تماشاچیانی که در این سرویس‌ها به تماشای مراسم نشستند در مقایسه با افتتاحیه بازیهای المپیک زمستانی پیونگ چانگ در سال ۲۰۱۸ و افتتاحیه المپیک ۲۰۱۶ ریو به ترتیب ۷۶ و ۷۲ درصد افزایش یافت.

البته پایین بودن میزان تماشاچی به معنی سود پایین برای شبکه نیست. با وجود کاهش چشمگیر بینندگان تلویزیونی افتتاحیه المپیک ریو در مقایسه با المپیک ۲۰۱۲ لندن، شبکه ان بی سی بخاطر پخش بازیهای المپیک در آن دوره بیش از ۲۵۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد و میزان درآمد حاصل از تبلیغات نیز در آن دوره نسبت به المپیک لندن بیش از ۲۰ برابر شد. به علاوه، مدیر شبکه ان‌بی‌سی یونیورسال در ماه ژوئن (خرداد- تیر ۱۴۰۰) گفته بود بازیهای المپیک توکیو می‌تواند سودآورترین المپیک تاریخ برای شبکه ان‌بی‌سی باشد.

مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۱ روز جمعه به دلیل شیوع کرونا به صورت محدود و با حضور کمتر از یک هزار نفر در استادیوم المپیک توکیو و تحت مقررات سختگیرانه بهداشتی برگزار شد.