پس از خارج شدن «لیورپول» از فهرست میراث جهانی یونسکو نگرانی‌ها درباره احتمال قرار گرفتن «استون‌هنج» در فهرست میراث جهانی در معرض خطر نیز افزایش یافته است.

به نقل از گاردین، یونسکو به دولت بریتانیا اعلام کرده است که اگر پروژه ۱.۷ میلیارد پوندی ساخت جاده تونلی ادامه پیدا کند، سازه «استون‌هنج» را در فهرست میراث تاریخی در معرض خطر قرار خواهد داد.

سازمان‌های مختلف معتقدند پس از آنکه «لیورپول» به عنوان سومین مکان در حدود ۵۰ سال اخیر از فهرست میراث جهانی یونسکو خارج شد، سایر مکان‌های بریتانیا که در فهرست میراث جهانی قرار دارند بیش از پیش زیرذره‌بین یونسکو قرار خواهند گرفت.

«کریس بلندفورد»، مدیر میراث جهانی بریتانیا درباره کم بودن توجه به اهمیت مکان‌های فهرست میرث جهانی این کشور توسط دولت انتقاد کرده است.

روسای یونسکو نیز دولت بریتانیا را برای اهمال در وظایفشان در حفاظت از «لیورپول» مورد انتقاد قرار داده است.

کنوانسیون میراث جهانی یونسکو که بریتانیا هم یکی از هم‌پیمانان آن به شمار می‌رود، دولت‌ها را به تاسیس بنیادهای ملی برای ایجاد بودجه‌های مشخص مرتبط با امور فرهنگی تشویق می‌کند، این در حالی است که چنین شرایطی در بریتانیا وجود ندارد. در عوض، اغلب مکان‌های میراث جهانی یونسکو در بریتانیا توسط بودجه‌های محدود مقام‌های محلی اداره می‌شود.

انتظار می‌رود درصورت ادامه پیدا کردن پروژه احداث جاده تونلی در نزدیکی «استون‌هنج» این مکان نیز از فهرست میراث جهانی خارج شود. وزارت حمل و نقل بریتانیا، در ماه نوامبر به رغم هشدارهای یونسکو مجوز ساخت این تونل را صادر کرد. دادگاهی در هفته‌های آینده درباره سرنوشت این تونل تصمیم‌گیری خواهد کرد.

درصورت خارج شدن «استون‌هنج» از فهرست میراث جهانی یونسکو، بریتانیا به نخستین کشوری تبدیل خواهد شد که بیش از یک مکان تاریخی آن از این فهرست خارج شده است.